CMYK oraz RGB to 2 przestrzenie kolorów. CMYK to akronim oznaczający kolory składające się na nazw kolorów: cyjan, magenta, żółty (yellow) oraz czarny (black). RGB oznacza natomiast kolory: czerwony (red), zielony (green), niebieski (blue).

W największym skrócie i uropszczeniu, kolory CMYK stosuje się do druku, natomist kolory RGB do wyświetlania grafiki np. na monitorach. To znaczy, jeśli przygotowujesz grafikę na stronę internetową pracujesz w przestrzeni RGB, a jeśli przygotowujesz grafikę do nadruku lub wydruku to korzystasz z kolorów CMYK. Z połączenia barw RGB otrzymujemy szerszy zakres barw pochodnych niż przy użyciu przestrzeni CMYK.

Poniżej przedstawiamy ściągawkę w jakiej przestrzeni przygotować dla nas plikiCMYK: nadruki na tekstylia, podkładki, smycze (termotransfer, DTG), wydruki na drukarce laserowej (wizytówki, kalendarze, zaproszenia, ulotki, etc), znaczki "button" i breloczki. RGB: kubki i talerze z nadrukiem, wydruki wielkoformatowe (plakaty, zdjęcia). Gotowe kolory: przy nadrukach z folii flex/flock oraz hafcie komputerowym korzystamy z już zabarwionych rolek folii oraz nici. Ich barwy nie odpowiadają w 100% ani kolorom RGB ani CMYK.

Przygotowując napisy w programach do grafiki wektorowej należy pamiętać o zamianie elementów tekstowych na krzywe. Dlaczego? Jeśli zostanie użyta czcionka, której nie mamy w naszej bazie, brakująca czcionka zostanie podmieniona na inną.
Jak zatem zamienić czcionkę na krzywe?

Corel Draw: przed zapisaniem finalnego pliku kliknij prawym klawiszem na tekst, z menu wybierz opcję "Zamień na Krzywe" lub "Convert to Curves". Skrótu klawiszowy: Ctrl + Q .

Illustrator: przed zapisaniem finalnego pliku kliknij prawym klawiszem na tekst, z menu wybierz opcję "Zamień na Krzywe" lub "Convert to Curves". Skrótu klawiszowy: Ctrl + Shift + O (Cmd + Shift + O dla Mac OS).

Grafika wektorowa oraz grafika rastrowa to podstawowe rodzaje grafiki komputerowej. W przypadku "wektorów" obraz przedstawiony jest za pomocą figur geometrycznych (krzywe i wielokąty dla grafika 2D), opisanych matematycznie. Taki opis pozwala np. na wycięcie pliku na ploterze.

"Rastry" lub "bitmapa" składa się z siatki maleńkich kwadratów (pikseli) o odpowiednim kolorze. Ważną cechą plików rastrowych jest ich rozdzielczość - tzn. ilość pikseli mieszczących się w jednej jednostce miary (najczęściej w calu) obrazka. Im wyższa rozdzielczość tym lepiej (ma zalecamy co najmniej 150 ppi, a najlepiej 300 ppi rozdzielczości przy wielkości grafiki 1:1 ).

Niestety nie jest możliwe powiększanie niskiej rozdzielczości bitmap bez straty jakości. Powoduje to powiększenie się pikseli - obraz staje się bardzo kanciasty i powstaje tzw. "pikseloza" 🙂 Natomiast zwiększanie rozdzielczości powoduje rozmycie obrazu.
Znaczna poprawa jakości grafiki rastrowej bez zaawansowanego programu graficznego oraz komputera o dużej mocy obliczeniowej nie jest możliwe (takie rzeczy tylko w CSI Miami).

W przeciwieństwie do grafiki rastrowej, wektory można skalować bez straty jakości.

Czy istnieje możliwość konwersji między wektorami a rastrami? Tak. Zamiana wektorów na bitmapę jest bardzo prosta. Podczas zapisywania pliku , najczęściej wystarczy by wybrać format pliku, wielkość, rozdzielczość oraz przestrzeń kolorów (CMYK/RGB).
Zamiana w drugą stronę jest o wiele trudniejsza. Nie wystarczy zaimportować pliku tastrowego do programu do grafiki wektorowej i zapisać. Należy wykonać automatyczną wektoryzację (trejsowanie). Niestety przy bardziej skomplikowanych lub małych grafikach rezultaty trejsowania są niezadowalające. W takiej sytuacji pozostaje ręczne odrysowanie grafiki.

W naszej pracy wykonujemy nadruki z obu rodzajów plików. Jednak przy wycinaniu na ploterze grafik z folii flex, flock czy tych do wyklejania korzystamy wyłącznie z plików wektorowych.